Основні напрямки роботи вихователя у ГПД

Основні напрями роботи вихователя
Вихователь, який працює в групі продовженого дня, виконує відповідальні завдання та обов'язки. Керують його діяльністю директор школи й організатор позакласної( роботи. Разом з учителями вихователь вирішує складні питання навчання і виховання учнів. Водночас робота вихователя має і свої особливості. Вихователь згуртовує дітей, організовує їх життя, працю й відпочинок.
Обов'язки вихователя визначені Статутом загальноосвітнього начального закладу. На нього покладено великі обов'язки з  виховання учнів.
Свою щоденну роботу вихователь розпочинає бесідою з учителями, класними керівниками про навчання і поведінку дітей на уроках, потім ознайомлюється з класними журналами, домашніми завданнями.    
Знання вікових та індивідуальних особливостей учнів, їхніх настроїв, запитів створює передумови для успішного навчально-виховного процесу. Вихователь, який починає працювати в групі, повинен використати матеріали про індивідуальні особливості дітей, зібрані його попередниками — вчителями і вихователями.
Учні, що навчаються в групах продовженого дня, мають різну підготовку і розвиток, характер і нахили. Завдання вихователя — створити дружний і працездатний колектив, який жив би за принципом «один за всіх, усі за одного». Цього можна добитися наполегливою працею, енергією і педагогічною майстерністю. У своїй роботі вихователь спирається на актив групи,  учнівське самоврядування, батьків своїх вихованців.
         В. О. Сухомлинський вважав, що головною фігурою в школі є вихователь первинного дитячого колективу — класного колективу. Він і вчитель, що дає учням знання, і друг дітей, і керівник їх багатогранного духовного життя. Адже він забезпечує успішне навчання своїх вихованців, прищеплює їм навички самостійної роботи, разом з учителями організовує допомогу учням, які не встигають у навчанні тощо.
Домашні завдання учні груп і класів продовженого дня виконують у школі. Вихователь зобов'язаний так організувати підготовку цих завдань, щоб усі учні змогли виконати їх якісно. Щоб допомогти дітям, які не встигають у навчанні, впоратися із завданнями, вихователь повинен добре знати програми і підручники, методику викладання того чи іншого предмета, уміти організувати самостійну роботу учнів з підручниками, посібниками, наочним приладдям тощо.
Важливим обов'язком вихователя є прищеплення дітям любові до праці, почуття відповідальності. Він ознайомлює учнів з правилами поведінки в школі, домагається, щоб діти їх завжди виконували, пояснює як чергувати, доглядати за квітами, прибирати кімнати, робити ранкову гімнастику тощо.
Вихователь систематично підтримує контакти з колегами, узгоджує плани своєї роботи з планами роботи вчителів і класних керівників, періодично відвідує уроки вчителів, спостерігає, як працюють його вихованці на уроках. Педагоги разом виробляють єдині вимоги до учнів, педагогічно доцільні засоби впливу на них, створюють умови для боротьби за високу якість навчання і виховання колективу, своєчасно допомагають один одному в роботі.

ПЛАНУВАННЯ ВИХОВНОЇ РОБОТИ
Посадова інструкція
І. Загальні положення
1.     Вихователь призначається на посаду і звільняється з неї директором школи.
2.     Вихователь      повинен мати вищу чи середню спеціальну освіту (без вимог до стажу педагогічної роботи).
3.     Вихователь      підпорядковується безпосередньо заступнику директора школи з виховної роботи.
4.     У        своїй діяльності вихователь керується Конституцією і законами України, Указами Президента України, рішенням Кабінету Міністрів України, органів управління освітою всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів; правилами і нормами з охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, а також Статутом школи.
ІІ. Функції
1.     Опікування учнями, їх виховання і нагляд за ними під час їхнього перебування у ГПД. Організація і проведення позаурочної ннавчальної роботи в закріпленій за ним групі.
ІІІ. Посадові обов'язки
1.     Вихователь ГПД планує, організовує і здійснює виховання учнів.
2.     Проводить    повсякденну роботу, яка забезпечує створення умов для соціально-психологічної реабілітації учнів.
3.     Використовує      різноманітні прийоми, методи і засоби виховання та навчання.
4.     Спільно з медичними працівниками забезпеч; збереження і зміцнення здоров'я учнів.
5.     Приймає дітей у встановленому порядку від батьків чи вчителів школи; організовує дотримання учнями режиму дня, виконання ними домашніх завдань надає їм допомогу у навчанні, організація відпочинку і здобутті додаткової освіти, залучити їх до художньої і науково-технічної творчості, спортивних секцій, гуртків.
6.     Вивчає   індивідуальні здібності, інтереси і нахил: учнів, їхню поведінку в сім'ї, житлово-побутові умови проживання в сім'ї, взаємини учнів з батьками.
7.     Веде у встановленому порядку документацію і звітність.
8.     Бере участь у роботі педагогічної ради школи.
9.     Проходить періодичний медичний огляд.
10.                       Систематично      підвищує свою професійну кваліфікацію; бере участь у роботі методоб'єднань.
11.                       Створює умови для безпечного здійснення навчальне процесу, дотримання правил техніки безпеки.
12.                       Оперативно повідомляє адміністрацію школи про кожен надзвичайний випадок, вживає заходи щодо надання першої допомоги.
Режим роботи ГПД
Вимоги до режиму роботи
  • Відповідність режиму віковим особливостям школярів.
  • Педагогічне забезпечення чергування режимних моментів.
  • Раціональний розподіл часу на навчання, харчування, відпочинок, позакласні і позашкільні заходи, перебування на свіжому повітрі.
  • Чітку організацію роботи дитячого колективу, єдність вимог до дітей і контроль за їх діяльністю.
Орієнтований режим роботи ГПД
12.00 -
12.40
- методична година
12.40 -
13.00
-перебування на свіжому повітрі
13.00 -
13.30
- обід
13.30 -
14.30
- спортивна година
14.30 -
16.00
- самопідготовка .
16.00 -
16.30
- прогулянка
16.30 -
17.00
- виховна година
17.00 -
18.00
- індивідуальна робота, заняття за інтересами
 Навантаженість вихователів ГПД: 30 годин на тиждень; на день - 6 годин

Робочий куток ГПД
1.     Список учнів.
2.     Доручення і обов'язки.
3.     Режим роботи, затверджений директором школи.
4.     Напрямки роботи.
Планування роботи вихователя ГПД
Методика складання плану роботи вихователя ГПД
Вимоги до плану роботи:
1.     Виховну роботу доцільно планувати з урахування? рівня знань і вихованості учнів, їх вікових інтересів.
2.     Виховні заняття готувати і проводити так, щоб забезпечити вирішення основної мети - виховання всебічно розвиненої особистості.
3.     Різноманітні заходи здійснювати в певній системі урахуванням життєвих ситуацій.
4.     Позаурочну і позашкільну роботу координувати з діяльністю вчителів, медпрацівників.
5.     Визначення педагогічної доцільності заходів, використання різноманітних форм і методів роботи.
6.     Забезпечення всіх напрямків морально-естетичного виховання.
Структура плану виховної роботи
1.     Вступ.
2.     Основні виховні заходи:
  • організація учнівського колективу;
  • здійснення загальнообов'язкової освіти;
  • тематика виховних заходів.
1.     Індивідуальна виховна робота.
2.     Заходи по збереженню та охорони здоров'я школярів, запобіганню травматизму.
3.     Робота з батьками.
 При складанні плану необхідно враховувати:
1.     Відзначення видатних подій і свят.
2.     Вивчення традицій, звичаїв і обрядів.
3.     Вивчення правових питань.
4.     Вивчення економічних і екологічних питань.
5.     Трудові рейди і заходи.
6.     Вивчення питань культури поведінки.
7.     Екскурсій в театр, на природу.
8.     Робота з художньою літературою.
9.     Охорона здоров'я.
10.                       Змагання, конкурси.
11.                       Повторення правил дорожнього руху.
12.                       Вивчення правил пожежної безпеки.Вивчення правил техніки безпеки в побуті.
13.                       Вивчення правил поведінки на льоду і воді.
14.                       Вивчення правил поведінки на канікулах.
15.                       Індивідуальна робота з учнями.
16.                       Робота з батьками.
Крім календарно-тематичного плану, вихователь ГПД складаєщоденний робочий план, який може мати таку структуру:
1.     Організація побуту і активного дозвілля дітей.
2.     Освітньої-виховна робота.
3.     Педагогічне керівництво приготуванням домашніх завдань.
В основу цих складових покладено режим дня вихователя. Щоденний робочий план вихователя - це його особиста лабораторія, в якій він господар, готує його для себе, розумно визначаючи його зміст та обсяг.
Перелік обов'язкової ділової документації,
яка ведеться в ГПД
1.     Журнал ГПД (ведення відповідних записів у даному журналі обов'язкове для кожного вихователя; директор школи або заступник по навчально-виховній роботі перевіряють правильність ведення журналу).
2.     План       роботи вихователя (складається на півріччя, узгоджується з заступником директора навчально-виховне роботи).
3.     Щоденний робочий план.
4.     Графік зайнятості учнів у гуртках, секціях під час перебування на ГПД.
5.     Заяви батьків про зарахування до ГПД.
6.     Заяви батьків про відсутність дітей на ГПД, де вказано дату і час відсутності дитини на ГПД.
 Основні вимоги до проведення самопідготовки
Самопідготовка — не урок і не додаткові навчальні заняття і в її основі лежить самостійна учбова праця кожного вихованця. У функції вихователя не входить навчання учнів. Вихователь, як вказано в Статуті школи, спостерігає за своєчасним приготуванням домашніх завдань, надає учням допомогу у навчанні. Підготовка і виконання завдань - це особливий вид навчальної діяльності школярів.
Вона передбачає:
1. Озброєння учнів навичками самостійної праці.
2. Надання їм індивідуальної допомоги.
3. Контроль за приготуванням домашніх завдань.
Під час самопідготовки вихователь покликаний:
1.     Створити сприятливі умови для занять і забезпечити учнів необхідним навчальним приладдям.
2.     Розвивати й удосконалювати вміння і навички учнів самостійно працювати.
3.     Поєднувати індивідуальну самостійну працю учнів із фронтальною колективною роботою групи.
4.     Формувати в учнів навички раціонального використання часу, відведеного на виконання домашніх завдань.
5.     Привчати дітей до певного порядку виконання домашніх завдань залежно від предмету і змісту навчального матеріалу.
6.     Організовувати різні види і форми занять.
7.     Диференційовано   контролювати роботу учнів.
8.     Прищеплювати   учням уміння і навички самостійно перевіряти виконані завдання.
9.     Сприяти розвитку творчої ініціативи і кмітливості.
 Під час самопідготовки в ГПД вихователь повинен дотримуватися таких вимог:
1.     У підготовчий етап самопідготовки включати різноманітні цікаві завдання, задачі на логічне мислення, усне обчислення, щоб налаштувати дітей на подальшу роботу.
2.     Забезпечити самостійну навчальну роботу учнів та їх дисципліну.
3.     Притримуватися бюджету часу на виконання домашніх завдань.
4.     Не перетворювати самопідготовку в урок.
5.     Формувати в учнів навички самоконтролю.
6.     Здійснювати індивідуальний та диференційований підхід до учнів з урахуванням рівня їх самостійності.
7.     Допомагати  учням, коли їм це необхідно.
8.     Використовувати        наочність, дидактичні ігри.
9.     Дотримуватися встановлених структурних етапів самопідготовки.

Структурні етапи самопідготовки:
І. Перший етап
~     організаційний момент (1-3 хв.);
~     фронтальна і індивідуальна перевірка готовності учнів;
~     використання різних форм розвитку самостійності.
ІІ. Другий етап
~     самостійна робота учня.
III. Третій етап
~     контроль за виконанням домашніх завдань учнями.
ІV. Четвертий етап
~     контроль виконання домашніх завдань вчителем.
V.             П'ятий етап - заключний
~     підведення підсумків: аналіз робіт.
Бали в зошити і в щоденник вихователь не ставить.
 Вивчення учнів вихователем ГПД
Вихователь ГПД повинен знати про учня:
-         Яка сім'я в учня.
-         Стан здоров'я учня.
-         Як учень навчається .
-         Нахили і здібності учня.
-         Чим цікавиться, до чого прагне.
-         Як ставиться до навчання.
Робота з батьками
Спільна, узгоджена робота сім'ї, школи – запорука  успішного виховного впливу на дитину.
Форми роботи з батьками:
- Регулярні педагогічні бесіди по програмі, складені на основі певного контингенту учнів, і батьків.
- Групові консультації з окремих питань виховання і навчання.
- Індивідуальні консультації батькам.
- Залучення батьків до педагогічної самоосвіти, надання допомоги в цій справі.
- Батьківські конференції по обміну досвідом сімейного виховання.
Педагогічні  диспути, вечори запитань та відповідей з проблем виховання.

Немає коментарів:

Дописати коментар